fredag den 18. februar 2011

DIY - Hæklet kantbånd

På opfordring hermed en DIY til det hæklede kantbånd. Det er virkelig bare lige ud af landevejen, men jeg kender det godt - nogle gange er det federe at have en "opskrift" at køre efter.

Jeg hækler kantbåndet i DROPS Muskat, som er 100% merceriseret ægyptisk bomuld. Det er en super lækker kvalitet og giver kantbåndet et lækkert udtryk. Endvidere bliver det dejlig elastisk og nemt at arbejde med, når det skal monteres. Der hækles med nål nr. 3, og gerne så fast som muligt. Det eneste du skal kunne er luftmasker (lm) og fastmasker (fm).

Og da jeg jo ikke kender alle terminologier ud i hækling, så skriv endelig, hvis noget er helt i skoven :-)

Here goes:

Slå op så langt du ønsker dit kantebånd med lm.  

 Vend ved at springe en maske over. Du hækler nu tilbage med fm i forreste tråd. Der skal altså stikkes ned ved nålen.

Så er du på vej tilbage, og det ser sådan her ud.

Du er nu færdig med række to. Nålen viser hvor du har hæklet ned i sidste maske. Du laver herefter en lf til at vende på - det er den du kan se efter nålen.

Spring igen en maske over før du hækler løs hele vejen tilbage med fm.

Her godt igang med række 3.

Jeg hækler 5 rækker. Herved fås en "midterlinie" som er rigtig god som pejlemærke, når kantbåndet skal monteres. Den færdige bredde med dette garn og denne nål er ca. 2 cm. Det er som sagt meget fleksibelt og nemt at montere.

Og vupti - en meter mintgrønt kantbånd klar og parat :-) Som tidligere nævnt er det altså lidt af en tidsrøver, men også en fræk detalje. Det tager mig en god time at hækle 1 meter!

22 kommentarer:

  1. 1000 tak for et meget fint tips :)

    SvarSlet
  2. Ej hvor er det fint, og sikke en pædagogisk DIY. du hækler så fint og ensartet, det kan man da godt blive helt misundelig over.

    SvarSlet
  3. Du er jo blitt en racer på hekling!
    Supre strikkede bukser under her:)
    God helg til deg og dine;-)

    SvarSlet
  4. Det er da super flot og jeg tror såmænd også jeg kan lave et, men hvordan får du det monteret på vesten?
    Hilsen Charlotte
    P.S. Pakken er ankommet og bliver flashed på min blog i løbet af aftenen

    SvarSlet
  5. Tak for at du vil dele. Det er en rigtig fin detalje.

    SvarSlet
  6. Dette var et bra tips! Tusen takk! Det ser skikkelig fint ut på vesten du har laget - litt retro, det liker jeg! Og så er det så ofte man mangler bånd i riktig lengde.

    SvarSlet
  7. Hvor er det fint! Tak for DIY - det må afprøves 

    SvarSlet
  8. Hvor er det bare super - det bliver straks sendt videre til Mormor - kan lige se den fine hæklede kant på den nederdel, jeg lige har købt stof til til Lucca :-)

    SvarSlet
  9. Jamen der er jo ikke andet for, at jeg må lave endnu en DIY - om at montere kantbåndet :-) Og tak for jeres søde kommentarer - jeg vil glæde mig til at se jer forsøge jer med det.

    Kh. Mette

    SvarSlet
  10. jeg vil lige spøger hvilke type garn du hækler i ??

    SvarSlet
  11. ej glem det jeg ser nu hvad garn du bruger ... pinligt :)

    SvarSlet
  12. Hej Helle

    Det står beskrevet først i indlægget - det er DROPS muskat, som er 100 % merceriseret ægyptisk bomuld. Rigtig lækkert at arbejde med.

    Kh. Mette

    SvarSlet
  13. Det er en super fin detalje med det hæklede kantebånd. Jeg kunne da sagtens se det på noget af mit eget tøj. Feks som afslutning på et ærme på en tunika eller en halskant måske...

    Ha en dejlig weekend. Kh Mette

    SvarSlet
  14. Hej, tak fordi du deler ud af dine gode idéer, og for den supergode DIY! Det er det fantastiske ved bloguniverset, at det også er en idétank, der bobler af skønne tanker og mennsker som har noget på hjertet!
    Må jeg gemme din DIY i mit DIYbibliotek med linkhenvisning til din blog? For den må eg absolut vende tilbage til;)

    SvarSlet
  15. Christina - ja da - gem endeig i dit bibliotek :-) Det vil da kun glæde mig rigtig meget, hvis det kommer ud til endnu flere.

    Kh. Mette

    SvarSlet
  16. 1000 tak, det er en fin idé som der også bliver tænkt af andre bloggere jan udvikles i alle mulige retninger;)

    SvarSlet
  17. Fantastisk fint bånd - men som komplet ukreativ person mangler jeg nu idéer til montering. Hvor ville det se lækkert ud? (nederdel er et godt bud fra kommentarerne) Kan den anvendes til andet end beklædning? Ej Mette...nu er du altså nødt til at lave en ny post med billeder fra din produktion med hæklet kantebånd :)

    SvarSlet
  18. Hvad er det i din DIY, som er gået min næse forbi, hvordan fremkommer linien i midten? Hmmmm... :)

    SvarSlet
  19. Maja - Godt du spørger! Var lige kommet fra det igen, men en vigtig detalje er, at jeg kun hækler i bagerste maskeled :-) Det havde jeg vist lige glemt at få med :-) Måske det virker nu?

    Kh. Mette

    SvarSlet
  20. Tak dit kære væsen (kan man skrive sådan, når folk er hjælpsomme?)

    Altså alle 5 rækker kun i bagerste maskeled eller kun 3. række? Måske jeg er lidt tung i det ;)

    SvarSlet
  21. Hej Maja

    Alle 5 rækker :-)

    Kh. Mette

    SvarSlet
  22. Hej har set på farmor farbrikken at man kan lave suttesnorer... men hvor lang er selve suttesnoren hæklet ? og så på et billede herinde at der er lavet sådan en løkke på selve suttesnoren.. hvor mange luftmasker er den? fordi det er vel den at sutten skal sidde fast i ik ?

    Knuz Diana

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...