onsdag den 12. januar 2011

Jeg er forelsket

... i Kyk-Lise og alle hendes venner. Hos Line blev jeg jo sidst bidt af en gal applikation. Vi kiggede lidt på alle hendes skønne figurer - og så pludselig hiver hun denne skat ned fra hylden. De gamle Læse-Let-Bøger fra da jeg var ung. Jeg kan huske hvordan jeg sad og stavede mig igennem. Det er ren nostalgi - og man kan vel nærmest fristes til at kalde det retrolæsning? Bøgerne er fulde af skønne dyr alle omgivet af den tykke sorte streg, Jeg er vild med udtrykket - og ideen poppede straks op i mit hoved. En sengerand til prinsessen med disse skønne motiver. Jeg forsøgte mig med Kyk-Lise, men stoffet jeg havde udset mig er vist for tyndt til at applikere på. Det færdige resultat var i hvert fald ikke så godt, som jeg havde håbet på. Stoffet trak ligesom lidt og krøllede rundt om figuren. Nu har jeg klippet til at lave hendes ande-ven, og nu vil jeg prøve at applikere den med pladevat imellem to lag af stoffet, og se om det hjælper. Meningen er at lave en masse af disse firkanter, og så sy dem sammen til en sengerand. Hvis I har gode ideer til hvordan resultatet kan blive rigtig godt, må I meget gerne hjælpe....  Men - er de ikke bare fantastiske de dyr? 




Her nogle af Kyk-Kises venner - Freddy Frø og Røde Rikke Ræv.




15 kommentarer:

  1. Super god ide. Glæder mig til at se det færdige resultat. ;-)

    SvarSlet
  2. Hmmm vil mene du skal have fat i dobbeltklæbende vlies, for så sidder det bedre fast og krøller ikke så nemt, det kan købes i stof og stil, kan ikke lige huske prisen men kigger gerne. Det er det jeg bruger når jeg skal appilikere. Du må sige til hvis du skal have noget over, tager det gerne med over eller sender noget til dig, er i nærheden af en stof og stil med rimelige mellemrum.
    :-)

    SvarSlet
  3. Fantastisk! Du er allerede igang......det har jeg kun været et par år om at tage mig sammen til......og er stadig IKKE kommet nogen steder med projektet......

    Glæder mig til at se resultatet.

    Du bruger allerede flisofix som på giraffen, ikk?
    Måske skal du bare applikere på stoffet uden pladevat under. Det kan nemlig sagtens drille med pladevattet. Specielt hvis du er ude i at gøre den gennem 3 lag. Du kan evt quilte en firkant rundt om på et senere tidspunkt....hm... der er mange muligheder.

    SvarSlet
  4. Eeeej, hvor bliver man nostalgisk. Kan tydeligt huske de bøger. Rikke ræv var den ultimativt bedste ;-)
    Spændende projekt som jeg glæder mig til at følge.

    Kh. Irene

    SvarSlet
  5. Du bruge højst sansynligt allerede flisofix/hifix, hvilket jo nærmest er uundværligt i forbindelse med applikation! Men ved meget tynde stoffer, eller strækstoffer, f.eks. velour, ved jeg min veninde også bruger riveflies sammen med, altså både hifix og riveflies! Det skulle sikre at det ikke trækker og folder!

    SvarSlet
  6. De er da bare helt utrolige!! :-D Glæder mig til at se hvad du tryller frem! ;-)
    Ha' en skønherlig dag.
    Kh. Jane

    SvarSlet
  7. Ja de er bare så fine.
    I stedet for at applikere kan du jo også lave stoftryk.
    Mette

    SvarSlet
  8. Hej tøser

    Jo, jeg bruger flisofix. Men det er ikke nok. Jeg tror jeg vil prøve at stryge fliseline bagpå hele firkanten for at gøre den mere stiv og stabil? Kunne det mon tænkes at være løsningen? Ellers vil jeg give mig i kast med alle jeres gode råd - I er bare så søde ttil at hjælpe. Tusind tak for det. Og Line - hvis det bliver ved at drille slæber jeg det med på onsdag!

    Kh. Mette

    SvarSlet
  9. Jeg ved at svigermor plejer at stryge et stykke vliseline på bagside baggrundstoffet. Det gør baggrundstoffet mere stabilt. Svigermor har applikeret meget.

    SvarSlet
  10. Nej, nej, nej... de der bøger havde jeg helt glemt... Hvor er det bare skønt at se dem igen!! Sikke fede streger i øvrigt..

    Jeg glæder mig til at se resultatet.. Kan desværre ikke komme med råd - for sy kan jeg ikke (tror ikke engang jeg bestod mit sy-kørekort i sin tid, hehe)

    Rigtig dejlig onsdag

    SvarSlet
  11. Hvor bliver jeg rørt! Jeg havde lagt de bøger på sidste hylde i hukommelsen, og nu fandt jeg dem frem, fordi du mindede mig om dem! Åh hvor er de fine. TAK!

    SvarSlet
  12. Disse bøger havde jeg også, tror faktisk stadig jeg har dem, bare lige hvor ;-).

    Jo det er sjove dyr.

    God fornøjelse.

    SvarSlet
  13. I stedet for at stryge vliseline på bagsiden, kan man købe noget der er specielt til bagsiden,, som så kan pilles af igen, måske er det riveflis som der er en der allerede har skrevet. Jeg mener at kunne huske, at det kan drille hvis man stryger alm. Vliseline på bagsiden

    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
  14. Vliseline bag på baggrundsstoffet hjælper meget! Det gør jeg altid med børnene. Og så vlisofix til applikationerne.
    Hvis 4. - 5. klasse kan, kan du i hvert fald også!
    Hilsen Trine Mia (som endnu ikke har fundet ud af at melde mig som fast læser:-)

    SvarSlet
  15. Rigtig god idé.
    Jeg har slidt de bøger tynde, da jeg var barn. Desværre måtte bøgerne lade livet efter en oversvømmelse i mine forældres kælder. Æv altså.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...