mandag den 31. januar 2011

Forår og brodne kar

Først foråret. Foråret gjorde sit indtog hos mig i går. Solen skinnede fra en frostklar himmel og en skøn løbetur rundt om mosen med sol i ansigtet og sved på panden, gav mig en enorm lyst til at skabe noget forår. Det blev til denne vest i et skønt stykke retrostof og med en inderside af koralfarvet bomuldsstof. Det er forår for mig!



Og de her veste de skal med på markedet. Det skønne forårsmarked i Odense i starten af maj. Jeg glæder mig rigtig meget til, for første gang at vise nogle af mine ting, og til at møde andre bloggere.

De sidste dage har der dog verseret en debat her i blogland om inspiration og kopiering. Hvor går grænsen og hvem sætter den? Der er sagt mangt og meget i denne debat, som du kan læse mere om hos Lis, Julia, Puk, Junette og Christina. Jeg vælger at gøre som Junette skriver - jeg viser mine ting frem her. Jeg vil ikke skrive et langt indlæg, da det allerede er gjort. I stedet lidt om min inspiration.

Mine veste er inspireret af Line. Og det er Line, der har lært mig at sy dem. Men de ligner ikke Lines veste og Line har ikke noget imod, at jeg tager disse veste med på marked. Der er ingen af os, der har opfundet en quiltet vest, men vi kan hver især gøre den til vores egen med valget af materialer og sammensætningen af dem. Og så er det forbrugeren, der i sidste ende vælger, hvad de vil købe. Og man køber i langt de fleste tilfælde mere end bare produktet. Lige præcis i denne kreative verden køber man lige så meget historien bag - tror jeg.

Og så er det som i alle andre brancher. Der vil altid være brodne kar. Det er et udtryk jeg bruger nærmest dagligt i mit arbejde, hvor jeg arbejder med at flytte holdninger. Holdninger til blandt andet dyrevelfærd i landbruget. Men de brodne kar vil altid være der og spolere det for flertallet. Det tror jeg er et faktum, og også her i blogland, vil der være brodne kar, der uanset moralske og etiske regler, eller som der nogle steder er ønsket, et decideret manifest, kan vi ikke gardere os mod dem. Vi kan kun undres, forarges og tage afstand.

Og til slut. Tilbage til suttesnoren fra i går. Den kom til under håndboldkampen. I fri fantasi. Jeg er helt sikkert blevet inspireret, men hvor? Jeg ved, at jeg er blevet inspireret af, at jeg have set en hæklet hos Christina og en i stof hos Ulla, men jeg mindes ikke at have set en kombination. Men jeg er sikker på, at det findes, men hvis det gør, er det i hvert fald ikke en bevidst kopi, men derimod min egen fortolkning. Og jeg er ret vild med den og har lyst til at lave flere. Og den skal med på markedet. Så hvis nogen mener, at have opfundet suttesnoren, så sig til nu.


God dag til alle.

11 kommentarer:

  1. Sikke en fin vest og suttesnor. Jeg får lyst til at tage på forårsmarked og se mere:)
    God dag,
    Gitte

    SvarSlet
  2. jeg er enig :)

    glæder mig til at hilse på dig til markedet og se dine fine ting du har lavet :)

    hvor har du købt/bestilt dine navne bånd ???

    SvarSlet
  3. Hvor har du været kreativ....fine sager!

    God mandag!
    Betty

    SvarSlet
  4. Flot vest! Jeg ville personligt være ret ked at det, hvis quiltede vest kun fandtes i Liberty udgaver :-)

    SvarSlet
  5. Sikke nogle fine ting. Og nej, man kan vist hverken tage patent på hverken quiltede veste eller suttesnore ;)
    Ses i Odense!

    SvarSlet
  6. Gitte - Tak. Det håber jeg da, at du gør - så vi kan mødes :-) Kunne være hyggeligt.

    Belladotte - I lige måde. Navneetikketterne er købt her: http://www.scannex.dk/pl/_Navn_i_t%C3%B8jet_Classic_5.aspx

    Linda - Godt at høre :-)

    Betty - Tak og også en super mandag til dig!

    Junette - Tak - og det er jo det. Vi skal have lidt variation, så der er lidt til enhver smag, ikke?

    Anne - Tak - og jeg glæder mig til vi ses. Hvad mon du skal have med til Odense? Lækkert strik og hæklede sager?

    Kh. Mette

    SvarSlet
  7. Sikke nogle lækre farver du har brugt i vesten! Åh jeg ville ønske jeg havde bare halvdelen af din snilde... Det er super fint!

    SvarSlet
  8. Kære Mette

    Fint indlæg om inspiration og godt at du viser frem. Det er vit benzin på alles motor. Suttekæder hører vist ind under det samme som flagranker og deslige, gør det ikke? Noget alle og ingen har 'patent' på. Jeg har også både hæklet og syet suttesnore. Dog er min syet lidt hurtigere end din (læs: knap så sirligt), så den er gået helt i laser, men du kan lige ane stoffet på den anden side af det hæklede på dette indlægs sidste billede
    http://karlssonskludeskab.blogspot.com/2011/01/forarssyning-med-pip.html

    Jeg synes du skal tage lige så mange med på marked du har lyst til:) Jeg kommer helt sikkert og køber en, for Frida elsker sin suttesnor og jeg gider ikke hækle en ny, når jeg kan købe en, der er så meget pænere:)

    KH
    Lis

    SvarSlet
  9. Onkel Anne - Tak for søde ord! Er også ret glad for den.

    Lis - Ja selvfølgelig har du lavet sådan en suttesnor :-) Men tak for de pæne ord - og jeg er igang med at hækle til bunke - det er et godt lille sofaprojekt! Så der vil helt sikkert være en til Frida til Maj.

    Kh. Mette

    SvarSlet
  10. Fine flotte festlige sager!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...