søndag den 26. juni 2011

DIY - At hækle et kort!

På baggrund af noget, der minder om læserstorm - ja, så skal I da have en DIY på gavemærkerne/kortene/ophængene.....  :-) Først og fremmest vil jeg igen henvise til Sonja, som også har lavet en forklaring på samme teknik, men på et fyldt hjerte af stof - også en mega god idé!

Jeg er jo ikke den store DIY mester - men her et forsøg :-)

Materialer: Du skal bruge karton, papir, limstift, saks, hultang, bomuldsgarn og hæklenål str. 2,5.
Investeringen ligger i hultangen, som er købt i Panduro Hobby. De har to modeller - en til 99 kr. og en til 149 kr. Som papir kan man jo bruge avis eller reklamer, blade fra tegneserier eller gamle børnebøger.... mulighederne er uanede.

Start med at klistre dit papir på pappet

Herefter tegner du din figur af på papiret og klipper den ud

Så skal vi have gang i hultangen

Jeg har brugt str. 3 (sikkert 3 mm...?) som jeg synes passer fint til hæklenål str. 2,5

Start med at lave huller i indhak og "hjørner".... det er vigtigt at disse huller sidder præcis for at få den rigtige form på figuren..

Herefter laver du huller i resten. Det kommer sig ikke så nøje - bare nogenlunde ens afstand mellem og egentlig vigtigere, at huller sidder nogenlunde lige langt inde fra kanten

Her fra bagsiden - lidt nemmere at se....

Så skal der hækles....

Hiv en løkke gennem det "centrale hul" - der hvor den evt. skulle hænge fra, hvis det var til ophæng

Så hækles 2 fastmasker i dette første hul

Og så bare derudaf.... jeg hækler 3 fastmasker i hvert hul, dog kun 1 eller 2 i indhak og 4 i hjørner - det tager man sådan lidt på gefühl....

Og vupti - et stk. sommerfugl til at pynte en fin gave eller hænge i et vindue? Du afslutter ved at binde en knude på de to ender.

Var det mon til at forstå? Ellers modtages gode råd til forbedringer meget gerne :-) God søndag!

31 kommentarer:

  1. Det var rigtig meget til at forstå. Tak :)

    SvarSlet
  2. Det lyder jo ganske enkelt - og selv god søndag, det er jo hviledag i dobbelt forstand (både her og i London) Kh

    SvarSlet
  3. Det var meget nemt at forstå - og det skal simpelthen prøves! Så sejt ser det ud.

    /Maria

    SvarSlet
  4. Super god DIY, det skal jeg prøve! Tak fordi du deler:-)

    SvarSlet
  5. Ja det må jeg klart også prøve en dag...rigtig god DIY

    SvarSlet
  6. Super god DIY. Har luret lidt på dine fotos af kort/vedhæng/whatever, men nu sidder den jo lige i skabet. ;-)

    SvarSlet
  7. Fantastisk. De er så skønne. Gad vide om ikke mange til og fra kort fra kvinderne i blogland til jul kommer til at se sådan ud?? Håber at mine gør :o)

    SvarSlet
  8. Tusind tak fordi du deler! det vil jeg gerne pröve, har håbet du ville lave en DIY!

    SvarSlet
  9. God morgen, Mette!
    Flott DIY du har laget:) Jeg hadde en beskrivelse av hvordan jeg laget kortene med stoff på, men det er jo mye enklere å bruke tapet/papir osv. Du kan jo legge til i innlegget ditt at man kan lime papir på begge sider, for å lage en uro for eksempel:)
    Link til kort med stoff her: sonjafraasunnfjord.blogspot.com/2011/06/kort.html.
    Link til pynt her: sonjafraasunnfjord.blogspot.com/2011/05/fargerik-pynt.html.
    Og uro: sonjafraasunnfjord.blogspot.com/2011/05/uro.html.

    God søndag!
    Klem ♥

    SvarSlet
  10. "over and out" det er for stået og den fes lige ind hehe ej det er meget let at forstå :) Tak Mette for en flot DIY den stjæler jeg ... haps

    SvarSlet
  11. Du er da ret god til DIY´ere, denne her er i hvert fald flot og super nem at forstå. Skal helt klart prøves af - tak :o)

    Kh. Irene

    SvarSlet
  12. Virkelig virkelig god ide, og jeg tror, at selv jeg kan hitte ud af det ;)

    SvarSlet
  13. Ha hvor sjovt.. Er netop igang i disse dage .. dog med andre motiver.. Et nem og sjovt projekt.. en god diy du har lavet:0)
    KH Iben

    SvarSlet
  14. super god DIY! Jeg tror det må blive mit søndagshyggehækleprojekt :D De er lidt nemmere lige at gå til med papir, end med stof, men synes begge dele er fantastiske :D

    SvarSlet
  15. Flot DIY, som er nem at forstå.

    Hvis jeg klikker på dit billede til Design Kartellet kommer jeg til min egen side på Facebook, og kan simpelthen ikke finde siden??

    SvarSlet
  16. Hvor er det godt, at I kan bruge den!! Det gør mig glad - og jeg vil glæde mig til at se fantastiske kort blive kreeret rundt omkring!

    Fru Olsen - Hmm - det sker ikke, når jeg prøver... men nogle gange er FB altså lidt mærkelig.... ellers er linket http://www.facebook.com/DesignKartellet

    Kh. Mette

    SvarSlet
  17. Feeeedt :) Jeg glæder mig til at komme hjem og i gang! TAK!

    SvarSlet
  18. Fantastisk DIY og meget gode billeder og forklaring - slut med at købe til og fra kort - og måske man skulle se at komme i gang med en lille produktion til en pyntegren ;o)

    SvarSlet
  19. Mange mange tak, skal helt sikke prøves.

    SvarSlet
  20. De er bare så fine disse kort. Jeg har nu selv fået lavet nogle. Din DIY er nem at forstå, og jeg har linket til denne side i i min sidebar, håber det er okay :o)
    Kh. Lena

    www.morstankeblog.blogspot.com

    SvarSlet
  21. Uhh endnu et fedt projekt at gå i gang med :o)
    takker :o))

    SvarSlet
  22. Eiiii - det må jeg altså prøve.. Kan godt nok ikke hækle så godt og roder noget rundt i hvad de forskellige masker hedder, men mon ikke det går når du viser det så fint?

    SvarSlet
  23. Rigtig fin DIY :o)
    Tror jeg skal have lavet lidt til og fra kort til julegaverne.

    SvarSlet
  24. tusen takk for flott DIY. Jeg har lurt på hvordan en lager slike, så nå kan jeg endelig prøve selv:)

    SvarSlet
  25. Tak for fin DIY. Håber det er ok at jeg linker til den fra min blog? Er ved at lave en lille samling af mine yndlings-diy's. ;-)

    Ønsker dig en dejlig dag.

    /Maria

    SvarSlet
  26. Helløjsa :D Hvor finder man mon sådanne skabeloner henne? det ser så fint ud!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Du kan google "silhuet dyr" og så printe billederne ud - der er mange fine :-)

      Kh. Mette

      Slet
  27. Jeg vil gerne lære at hækle, er det her et passende begynder-projekt? Og kender du en side med grundlæggende hækleinfo 'for dummies'? :-) Kh Maria

    SvarSlet
  28. Tak for fin diy, har brugt hæklekanten på et vendespil du kan se på min blog Stjernepus :-)

    Kh Nanna

    SvarSlet
  29. Fik lige et godt tip af min mand, da jeg viste ham dette. Man kan købe en hultang i Harald Nyborg til 18 kr, så det er jo en noget bedre deal end Panduros.

    Glæder mig til at afprøve det selv.

    /Anne

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...