onsdag den 28. november 2012

Jeg vil ikke dømmes!

Der skal meget til før jeg spidser pennen og farer i kridthuset, men denne gang føler jeg mig nødsaget til at give mit besyv med. For det handler om følelser - og om mig! De to ting tilsammen er en farlig cocktail, som kan skabe irrationelle handlinger og som derfor kræver en ekstra tanke inden der trykkes på "udgiv".

Og ja - det handler om reklamepolitik. Eller sådan startede det i hvert fald. For debatten drejer sig for mig om meget mere. Og jeg vil ikke tages som gidsel i en debat og blive sat i bås, mobbet, peget fingre ad - kald det, hvad du vil. Så derfor dette indlæg - uden billeder, men med en masse ord. Fordi det betyder noget - for mig.

Blogland er et fantastisk sted, men når det udvikler sig til en hønsegård, hvor der kagles og hakkes, må man råbe op. For selv om vi er mange damer samlet på ét sted, er vi forhåbentlig lidt klogere end høns?

Jeg vil ikke diskutere alt det, der allerede er diskuteret andre steder. Men jeg vil gerne tage udgangspunkt i argumentet, som ofte bruges til at gøre sig til dommer over andres handlinger - nemlig - "MIN blog er MIN - og jeg bestemmer selv over den". I den aktuelle reklame-debat bruges dette argument til at komme med en pointe om, at folk (læs mig), der reklamerer, har hovedet under armen og er til salg for alt og ingenting. Og at de (mig) dermed besudler deres blogs integritet.

Og hvorfor rager det mig? Fordi jeg reklamerer, skriver sponserede indlæg, kører mange Give Aways osv osv. Og dermed peger fingeren på mig, når denne gruppe i debatten rundt omkring nærmest stigmatiseres og sammenlignes med djævelen selv.

For at vende tilbage til argumentet om, at MIN blog er MIN - ja, så vær ikke i tvivl om, at det argument også gælder den anden vej rundt. I meget høj grad endda. MIN blog er ikke bare MIN - men den er også resultatet af rigtig meget hårdt arbejde. Og den er en stor del af min personlighed, min stolthed og min identitet. Og den er endda også alle jeres! Og det er her det bliver skrøbeligt, for når man deler så ømfindige sager, så gør man også sig selv sårbar. Og når man så føler sig ramt, så gør det mere ondt, end du kan forestille dig.

Og fordi MIN blog er MIN - så vær ikke i tvivl om, at alt hvad der skrives og gøres her på bloggen er nøje overvejet. Alt bliver vejet - for og imod - og noget bliver fundet for let og andet for tungt. Men det, der når frem til jer, er fundet lige nøjagtig så vigtigt, at jeg havde lyst til at dele det med jer.

Jeg står altid gerne på mål for mine beslutninger, så giver noget her på bloggen anledning til spørgsmål, så stil dem endelig til mig. Min mail er ikke hemmelig :-)

Det eneste jeg sådan set beder om er, at vi ikke gør os til dommere over andres handlinger. At vi ikke drager konklusioner uden at kende hele grundlaget. At vi i stedet for at dømme giver vores besyv med på en konstruktiv måde, der giver plads til variation i Blogland.

Amen.

Og aner du overhovedet ikke, hvad jeg snakker om, så kan du blandt andet læse her, her, her, og her. Og jeg vil gerne understrege, at det ikke er indlæggene, det handler om, men debatten.

68 kommentarer:

  1. kan godt følge dig her :)

    jeg har det som dig, MIN blog er MIN og jeg skriver om hvad der lyster mig om min hverdag og hvad jeg ellers vil fylde den med :)

    og efter denne debat føler jeg mig ikke forpligtet til at marker mine indlæg om det er dit eller dut, jeg skal være mig selv tror, ikke andre :)

    men det giver at lidt ondt i maven når der bliver peget finger efter blogger der vælger at gøre det de/vi nu gør ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Helle

      Jeg tror også det mest var det der ondt i maven, der triggede mig. For når det er sådan, så bliver jeg nødt til at reagere :-)

      Kh. Mette

      Slet
  2. Sys faktisk ikke det er særlig rummelig adfærd at være fordømmende. Det er fint at give sine meninger til kende, men som du skriver, må man respektere andre folks valg og holdninger. Jeg tænker, at en blog er en slags udvidet (officiel) dagbog, så man man må vel skrive og gøre hvad man vil?! Hvis man ikke er enig i folks valg, kan man jo bare stoppe med at følge dem...
    Jeg håber debatten forløber i en god tone!
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Nemlig! Lad os ikke gøre os til dommere over andre - som vi ikke engang kender. Og man kan jo ret nemt vælge fra :-)

      Jeg skriver i hvert fald det jeg har lyst til, og det har jeg altid gjort. Så forhåbentlig bliver det ved at være sådan :-)

      Kh. Mette

      Slet
  3. Er helt enig i, at debat er godt men at fordømmelse og mobning er ikke ok:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fie

      Nej, og det er egentlig også det, der er min pointe. Jeg er ikke ude på at skabe to lejre i Blogland, men når jeg føler at det berører mig, får jeg lyst til at reagere :-)

      Kh. Mette

      Slet
  4. Jeg har deltaget meget lidt i debatten, men har læst indlæg både her og der. Jeg har ikke deltaget, netop fordi jeg har følt lidt som du gør. At der bliver peget fingre og rynket på næsen over de valg jeg træffer ifht. min blog. -At det så er mine give aways der trækker langt, langt flest læsere og kommentarer finder jeg lidt pudsigt. Nogle vil ikke læse anmelder-indlæg, men nogen vil åbenbart gerne have de gratis goder der følger med?! Er det ikke en smule dobbeltmoralsk, eller er det bare mig? Jeg er så glad for de ord du sætter på, for jeg kan kende mig selv og min holdning i det. Jeg er meget bevidst om den reklameværdi firmaerne får af at nævnes på blogs, og jeg er også meget bevidst om hvad jeg vælger at takke ja til at anmelde og/eller udlodde. Desværre er vi ikke der i DK at man kan leve godt af at blogge (det er ihvertfald yderst få), men når man bruger så meget tid, energi og personlighed på at blogge, hvorfor skulle man så ikke tage de goder der måske kan følge med? Jeg kan da også ærgre mig over at enkelte PR-bureauer sender deres ting ud til lidt for mange samtidigt, men er det noget jeg oprigtigt gerne vil teste for min egen eller min families skyld, så gør jeg da det. Og så snart det lader sig gøre, sørger jeg for at der falder noget af til mine læsere også. Og så vil jeg faktisk også gerne pointere, som du havde gjort i en kommentar til et indlæg, at der altså er en verden til forskel på et sponsoreret indlæg og et anmelder indlæg. Min mening om de ting jeg anmelder er til hver en tid min egen. Oftest er den positiv, fordi den jo netop afspejler sig i at de ting jeg takker ja til at anmelde, er ting jeg i forvejen har en holdning til. Jeg havde egentlig ikke tænkt at jeg ville skrive om/deltage i debatten, men nu kunne jeg alligevel ikke lade være. Måske jeg låner dit indlæg til bloggen også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har givet min holdning til udtryk mange steder, så det undlader jeg at gøre igen, men alligevel må jeg skrive lidt.

      Du skrev dette på din blog: Og så må jeg hellere lige rette mig selv lidt, for Kubus har rigtigt nok kunnet købes i hvid længe, det er kollektionen af stager der er udvidet for at fejre de 50 år og de fåes alle i både hvid og sort. Og så er Kubus blevet lavet i en 24 karats nummereret limited edition udgave. Den er godt nok også flot!

      Nå du skriver sådan, må folk da også forstå at i ikke får af vide hvad i skal skrive af firmaet! Men at det er jeres egen tekst og mening, for sådan en "fejl" ville et firma ikke lave!
      Det syntes jeg er værd at gøre opmærksom på, når mange er i tvivl om jeres holdninger og meninger er jeres egen :)

      Slet
    2. Ha ha, det havde jeg slet ikke lige tænkt på (fordi jeg jo bare skriver) men du har da helt ret i at den misforståelse ikke ville være opstået fra min side, hvis jeg havde fået et manus fra firmaet ;)

      Slet
    3. Kopieret svaret jeg har svaret på din blog:

      Hvor skægt - jeg gik lige med den samme tanke i går. Mange af Jer "store bloggere", er jo netop OGSÅ blevet store på giveaways...og det er jo ikke til at komme uden om, at det altså også kræver reklame.
      Jeg synes det er superfedt, at der er firmaer, som vil give mig og andre nogle produkter. Og jeg siger også kun ja-tak til produkter, jeg gerne vil have. Og hvis jeg gerne vil have det, så er det jo helt naturligt at det er positivt modtaget, og positivt anmeldt. Og jeg er ærlig talt skide ligeglad med, om der er 15 andre, som skriver om det samme. SO WHAT?? Jeg hader patchwork og de indlæg springer jeg over. Hvis man ikke vil læse om Viaplay eller Sylvanian så spring det over!

      Å - nu lød jeg småsur, men det er jeg altså ikke ;) God weekend (eller er det kun mig som har det allerede?)

      Slet
    4. Kære Julia, Tina og Camilla

      Jeg har jo svaret jer hver i sær rundt omkring - men tak for opbakningen.

      Julia - Tak for link og opbakning. Det er jeg virkelig glad for.

      Og som Tina skriver - hvis vi alle havde fået opdrag, ville vi nok skrive det samme - og uden fejl :-)

      Og Camilla - Ærligt og befriende!

      Kh. Mette

      Slet
  5. Som sådan forstår jeg godt hele debatten, hvis man kan holde den i en pæn tone og ikke pege fingre. Men det kan være svært, for som du også siger så er vi jo meget følsomme omkring vores blog.
    Findes der noget bedre end at få positive kommentar når vi har lavet noget kreativt, fået en god ide, vist vores afkom frem...nej, det varmer og man bliver glad.
    Når kritikken så er negativ ja så bliver man selvfølgelig ked af det.
    For vores blog er jo vores hobby og der lægges meget arbejde i den.

    Det er DIN blog og du bestemmer selv DIT indhold.

    Jo jeg bliver da også træt af at se de samme ting på 20 blogs, men så hopper jeg altså bare let og elegant over de indlæg...længere er den ikke for mig. På samme måde vurderer jeg jo også hver aften hvilken kanal jeg ønsker at se tv på eller om det overhoved er værd at tænde.

    Er der så en give away med selv samme produkt jamen så deltager jeg da gladeligt og hvad jeg kan se så får de ret mange deltagere, så jeg er da ikke den eneste!

    Så kære Mette skriv du blot hvad du vil på din blog, det kan være at jeg zapper over et indlæg eller to...men hey var jeg blevet tilbudt nogle af de produkter du skriver om så havde jeg sgu også taget imod...for det er MIN blog og MIT valg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så glad for din kommentar! Ærlighed er altid kærkommen, og jeg kan godt lide din måde at gøre det med en god portion humor! Tak for smil på læben :-)

      Kh. Mette

      Slet
  6. Flot indlæg ... Jeg modtager selv sponsor gaver til give aways mod at jeg laver lidt reklame og som andre skriver så vil vi alle gerne vinde gevinsten men samtidig er der brokket over reklamen. Jeg er sprunget uden om debatten da jeg, som dig, følte mig ramt !

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis. Dobbeltmoral! Og ja, det er vel humlen i det hele. Man kan godt pege fingre og gøre sig til dommer, men man glemmer måske nogle gange at kigge indad?

      Og jeg håber at du også har fået luft og bedre humør efter dagens debat :-)

      Kh. Mette

      Slet
  7. HØRT Mette! Jeg er så træt af at Blogland er blevet sådan et "jeg er bedre end dig, for jeg har ikke reklame" Land. Det første år jeg bloggede var vi ikke så mange, som vi er nu, og der var der rummelighed og højt til loftet, og ikke mindst masser af bloglovin! Jeg ved ikke hvad der er sket, men for mig er Blogland blevet noget andet end det jeg elskede så højt. Jeg er stadig ok med at blogge, men følelsen er ikke som den var. I er en kreds af piger, som jeg holder af og har kendt fra starten. Det er nok bare sådan det er, men jeg føler at folk udstiller mig og dem jeg holder af, ligesom de tillader sig at kalde mig og jer noget, som ligger så ualmindelig langt væk fra hvem jeg og nok også i er, så kærligheden til Blogland er ikke som den var :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia

      Jeg har bevist valgt reklamer fra, fordi jeg ikke vil tage del i et forbrugerræs. Det er et helt bevist valg fra min side og har aldrig været anderledes. Og det er altså IKKE fordi jeg er en skid bedre en andre herinde. Håber ikke det lød for surt......

      Kh Gitte

      Slet
    2. Blander mig lige - jeg synes bestemt ikke det lyder surt, du viser jo netop blot, at du gør, som du har lyst til på din blog. Og det er da sådan, det helst skal være - om man så vælger reklamer til eller fra!

      Slet
    3. Kære Mia

      Jeg ved at du om nogen er Bloglands tro væbner, der i kriser kalder gode toner og venligheden frem igen, og det har været tiltrængt et par gange. Jeg var lige ved at sætte din blomst på! Vi skal alle kunne være her og ikke føle os usikre på, hvad andre tænker så længe vi gør det vi er bedst til - nemlig at blogge :-)

      Kh. Mette

      Slet
    4. Frk. Mus

      Jeg hører dig ikke som sur! Du begrunder dit valg, og det er det, som du kan stå inde for. Det har jeg fuld respekt for.

      Kh. Mette

      Slet
    5. Hej Elisabeth

      Ja, netop!

      Kh. Mette

      Slet
  8. Ja, jeg er enig, Mette.... Og jeg har også følt mig ramt af tonen rundt omkring, men undladt at kommentere på det, som dig. Dejligt du fik sat ord på!

    Kh. Betine

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Betine

      Nogle gange skal man lige tænke og mærke efter inden man farer i kridthuset :-) Men da jeg læste Dorthes indlæg i morges var det befriende at finde ud af, at jeg ikke var den eneste med den følelse ;.)

      Kh. Mette

      Slet
  9. Sikke dog en forfærdelig snak og en masse "ophøjelse" og "glorificering" af de bloggere, der ikke tillader sponserede indlæg.
    Vi lever alle i forbrugersamfundet og må selv lære at sige fra. Også overfor sponserede indlæg, hvis vi har brug for at gøre det.
    De fleste EEELSKER jo giveaways med lækre produkter (produceret af store firmaer), og der ryger jo stakkevis af kommentarer af sted, hvis man selv kan få noget i lommen.
    Det er mindst lige så meget reklame!! Bare pakket ind. (og er vi virkelig så dumme, at vi ikke kan gennemskue det? - eller er vi, der deltager i giveaways på strive bare selv total til fals for forbrugersamfundet?)
    Ergo - man skal skal sgu passe på med at gøre sig for god. I stedet skulle vi bare være glade for, at I er nogen, der er så dygtige og "store" bloggere, at I er interessante i markedsføringsøjemed. Det ville jeg sikkert også selv være, hvis jeg var "stor" :-)

    Ergo - lav nu bare de sponserede indlæg med god samvittighed, Mette. Vi kan jo hoppe over dem, hvis ikke vi synes de er interessante. Og når du fx altid skriver "sponseret indlæg", så kan det da ikke være lettere, vel?!

    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Maria

      Tusind tak for din kommentar! Jeg håber, at det kan blive god kotume at tænke lidt mere før man skriver i fremtiden. Alle har ret til deres mening, men det jeg har noget imod er at blive sat i bås og kategoriseret uden at blive hørt. Jeg føler, at jeg er rimelig rummelig og gør meget ud af dialogen med mine læsere, og så kan det godt føles som et bagholdsangreb.

      Men yes - den gode samvittighed blomstrer igen ;.)

      Kh. Mette

      Slet
  10. ...jeg tør snart ikke deltage i disse debatter, er så bange for at blive misforstået!! Men jeg nyder at læse med her hos dig Mette og synes dit indlæg her osse er godt.
    kh Libbie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Libbie

      Det kan jeg godt forstå!! Men det synes jeg ikke du skal være bange for. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, hvad du siger, når du skriver :-)

      Kh. Mette

      Slet
  11. Jeg giver dit indlæg en High five! Jeg er tilhænger af, at vi hver især helt selv bestemmer over vores blogs. Bliver nogen irriteret over at andres indlæg, kan de glæde sig over at ingen, absolut ingen, tvinger dem til at læse indlæg, de ikke finder interessante.
    Det eneste der går mig på er, at jeg ikke får tilbudt alle de mega skønne sager, som jeg glædeligt ville anmelde eller give væk ;-D
    Det får mig desuden til at overveje, om der ligger en snert misundelse bag dele af denne debat...?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hørt! Nu er min 7 år gl. Senseo snart slidt op, så jeg kan virkelig anbefale den... men gad da godt have en ny gratis;-) det er sådan set mit eneste problem i den her debat:-)

      Slet
    2. Hej Trine

      Jeg tror du kan have ret - men hvad ved jeg? Det er kun gætværk :-) Men på den anden side har misundelse aldrig været roden til noget godt?

      Kh. Mette

      Slet
    3. Kære Ellen Kathrine

      Det kan sgu da være at du kan få en tidlig julegave af mig så? Hvis du gider at svinge forbi og hente den?

      Kh. Mette

      Slet
    4. Ha ha man er vel til fals, så det....;-)

      Slet
  12. Hey Mette

    Det er din blog, så du må gøre hvad du vil! Som en anden også skriver, så springer jeg altså også over indlæg jeg ikke gider læse.... Og det kan ligeså vel være sponsorede indlæg som Alt muligt andet! Jeg synes faktisk ofte at det er ret gennemskueligt hvad der er sponseret og ikke, bare ved at kigge på blogroll'en! Så må læsere jo vælge til og fra! Hvor svært kan det være?

    Jeg synes der er frækt at pege fingre af dem der har sponsorede indlæg.... Og egentlig så tror jeg måske meget af den pegen fingre handler om misundelse. For der erki' nogle ret fede produkter rundt omkring i blogland lige for tiden. Hvem ville ikke gerne have lækkert legetøj til børnene eller fede produkter til hjemmet. Jeg vil i hvertfald takke ja hvis jeg blev spurgt.... Og det er der tydeligvis også andre der ville, med den deltagelse der er i de forskellige giveaways med selvsamme produkter!




    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla

      Ja, jeg har nu aldrig haft problemer med at se, hvilke indlæg, der er sponserede og hvilke, der ikke er. Men hvis folk har et problem, kan vi der har sådanne indlæg jo tænke over, hvordan vi kan blive tydeligere i vores kommunikation :-)

      Kh. Mette

      Slet
  13. Du burde jo vide om vi (kvinder) er klogere end høns, det håber jeg vi er;0)
    Men føler høns misundelse for det gør vi kvinder og er det ikke også der skoen trykker?
    Eksempel:Blog 1 har mange sponser giveaway's og mange læser, blog 2 har ikke og har ikke så mange læser, men vil gerne, for det betyder jo meget at ha mange læser.
    Det tror jeg godt kan skabe misundelse, i stedet for bare gribe chancen for at være med og måske vinde eller bare springe indlæget over og læse om den strikket sko du syntes var spændende.
    Jeg har 98 FASTE læser, men måske kun 10 der virkelig læser med og det er vel dem der læser med fordi de vil og syntes det er noget de kan bruge og hvis de ikke finder noget de kan bruge, syntes jeg de skal kigge videre.
    For er vores liv ikke for kort til det her;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. He he - jo .... jeg vil mene at vi er en tand klogere. Og det var også min pointe! Lados nu ikke falde tilbage i neandertalernes verden, hvor vi kun tænkte på føde og forplantning. Vi har fået en gave - og det er en skam ikke at bruge den!

      For ja - livet er for kort til hønsegård!

      Kh. Mette

      Slet
  14. Tak for et godt og rammende indlæg! Jeg har heldigvis ikke fanget at debatten endnu en gang florerer - tidsnød er så trods alt godt for noget - men er meget enig med dig. Min blog er min - og er der et indlæg på min eller andres blog, man ikke føler lyst til at læse, kan man jo pænt hoppe videre eller scrolle længere ned..;)
    HA' en dejlig dag - din blog er et dejligt sted at være!
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anne

      Tusind tak - og jeg kan kun sige i lige måde :-)

      Kh. Mette

      Slet

  15. "Misund ikke andre deres lykke - du kender ikke deres sorger" er der et ordsprog der siger...

    Måske lidt flere skulle leve efter det?...

    Thumps up for dit indlæg!
    Så vidt jeg ved, lever vi i et frit land uden diktatur af noget art. Og hvis du og alle vi andre ikke selv skulle bestemme hvad der skal stå og hvilke billeder der skal vises på vores private blog - hvem fa´en skulle så? Lige så frie vi er til at skrive om hvad som helst, lige så frie er vi til at springe let og elefant over det vi ikke gider at læse om...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise

      Ja, mere præcist kan det vel egentlig ikke siges? Thumps up selv!

      Kh. Mette

      Slet
  16. Fint indlæg....... Lad folk kagle, de vælger jo selv at læse med eller ej. Jer der har sponsoreret indlæg er gode til skrive det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle

      For det meste lader jeg også folk kagle, men denne gang kom det lidt for tæt på :-)

      Kh. Mette

      Slet
  17. Jeg har det lidt med "awardfri" blogs og "reklamefri" blogs ligesom med vegetarer.. det styrer du selv men lad være med at gøre dig til dommer for dem der spiser kød. Altså hele "min måde er bedre end din måde" - hold dog op!
    Jeg gør som jeg vil på min blog, Mette du gør som du vil og hvor er det fedt at alle blogs i verden ikke er ens - for det ville godt nok være kedeligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ville det ikke bare være kedeligt? Og jeg er vild med din sammenligning ;-)

      Kh. Mette

      Slet
  18. Hvem har noget imod det? Synes aldrig jeg har læst indlæg eller nedværdigende kommentar omkring det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh der har været mange ;-)

      Slet
    2. Kære Ditte Marie

      Du kan starte med at læse de indlæg, som jeg har linket til. Der vil du kunen finde kommentarer, som repræsenterer den holdning.

      Kh. Mette

      Slet
  19. Jeg mener alvorligt talt ikke at debatten overhovedet behøver nogen "sendetid" - som du siger, er det hønsegårdssnak og hvis man ikke bryder sig om indlæggets indhold, så kan man jo blot hoppe henover det. Jeg er da hamrende ligeglad om det er sponserede indlæg eller ej, så længe indlægget rammer min interesse og smag.

    Jeg har med vilje ikke blandet mig i debatten - vil blot vifte flaget og sige, jeg kunne ikke være mere enig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Dorte

      Ja og nej. Jeg gik også som katten om den varme grød - men jeg kunne mærke at den ramte mig, der hvor det kunne mærkes. Og så havde jeg lyst til at reagere :-)

      Og du havde da også en disput med dig selv i dit DesignLetters indlæg, så vidt jeg husker? Jeg ved ikke hvorfor? Jeg synes som jeg skrev, at det var smart - og helt naturligt, men du har vel haft en grund til at nævne det? Måske andres mening? Og ja - det er en antagelse, men det kunne da være interessant at vide :-)

      Kh. Mette

      Slet
  20. Søde Mette - sæt endelig blomsten på ! Den skal på en gang i mellem! Knus til dig!

    Smil fra Mia

    SvarSlet
  21. Mette, tusind tak for en inspirerende blog, med eller uden ´reklamer´
    Man vælger selv, både man vil have på sin blog og hvad man vil læse. Er der nogle reklame indslag jeg ikke gider læse så hopper jeg over. Ligsom jeg gør ved reklamer i min postkasse... Det er bare min holdning

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette

      Det gør man jo heldigvis - så lad os gøre det fremadrettet. Og din holdning er lige så god som min.

      Kh. Mette

      Slet
  22. Kære Mette - og alle I andre

    Folk må selvfølgelig gøre med deres blogs præcis hvad de vil - ligesom folk kan springe reklame-indlæg og/eller blogs over, som de lyster - det er heldigvis et frit land, som vi lever i:-)

    Sådan som jeg forstår det, har de, der laver reklameindlæg, følt sig ramt af debatten, og der efterspøges derfor forståelse for deres valg om at benytte sig af reklameindlæg. Desuden er der et ønske om en god tone i debatten. Det kan jeg kun bakke op om. Men jeg synes nu, at tonen her - på dette indlæg - er ret hård. Der bliver - for mig at se - dømt lige så meget, som i de indlæg, der taler imod reklameindlæggene. Det går forhåbentlig begge veje?

    Anyway - god karma i Blogland og plads til alle - det er nu det, jeg ønsker mig allermest:-) Og dejligt at mærke, at det er passionerede mennesker, som blogger - og som derfor også bliver berørt, når der er røre i Blogland.

    Kh
    Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anna

      Du har fuldstændig ret! Det jeg forsøger at få ud af debatten er også, hvad jeg kan blive bedre til i fremtiden :-)

      Mht. tonen i dette indlæg. Jeg har helt klart spidset min pen - men jeg har forsøgt at holde mig på egen banehalvdel. Men det er klart, at når man har en holdning - og især hvis den er markant - så vil man jo et eller andet sted automatisk være imod den modsatte holdning - næsten uanset, hvordan man prøver at skrive det? Jeg kan kun fortælle dig, hvordan jeg har tænkt og prøvet at udtrykke mig - men i bund i grund er det altid svært med det skrevne ord. Man kan ikke se mennesket bag mens ordene bliver kommunikeret og man læser derfor i blinde. Men jeg vil i bund og grund bare opfordre til a) en sober tone og b) et rum til forskellighed, hvor jeg ikke skal føle mig mindre værd end andre fordi jeg bevidst har valgt en anden strategi. Dermed føler jeg ikke, at jeg har sagt noget om dem, der har valgt en anden strategi, men jeg har blot meldt min egen holdning klart ud?

      Og ja - passionen lever for fuld skrue - og det håber jeg, at den bliver ved med! For vi elsker jo vores blogs - og hele det univers, der er omkring det :-)

      Kh. Mette

      Slet
    2. Din tilgang til tingene Anna er skøn! Jeg syntes du igennem bloggen viser så meget af dig selv, men altid formår at se tingene fra begge sider!

      Slet
    3. Kære Mette

      Jeg mener nu også mest kommentarerne, og ikke selve dit indlæg - det kan jeg godt se, jeg ikke fik skrevet så klart. Men for mig at se er kommentarerne i indlægget lige så hårde som de kommentarer, der er i de indlæg, som taler imod reklamer i Blogland. Det er bare min subjektive vurdering.

      Anyway - så er vi helt enige, hvad angår både punt a og b:-) Håber, at der nu er blevet lidt luft, så Blogland kan komme videre (for hulen da - det er jo snart jul! :-)) og at folk sover bedre i nat.

      Og Tina: Tak for de søde ord - de varmer! (Og pyha - man skal godt nok tænke sig om, når man kun kommunikerer via skrift. Der er SÅ meget, der kan misforstås, når kropssproget ikke er med!)

      Kh
      Anna

      Slet
    4. Kære Anna

      Jeg vil bare lige medgive dig, at der er et ansvar fra begge sider. Jeg gentager lige ytringsfrihed under ansvar - og fornuft - for uagtet vores holdning til reklamer og sponsorater, så skal man stå til ansvar for de ting, man siger/skriver, selvom man gemmer sig bag en skærm.

      Jeg håber også, at julestemningen indfinder sig istedet, den er da værd at bruge tid på:)

      Slet
  23. Jeg tror vist jeg var en af dem som først gjorde opmærksom på min irritation. Den er der stadig.

    Jeg tolker det nemlig som overtrædelse af markedsføringslovens §4: "En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes."

    Om man kalder det test/anmeldelse/anbefaling er underordnet. Det er reklame når bloggere får betaling. Også selvom betalingen er i form af produkter.

    Der er firmaet der betaler bloggerne som skal sørge for at informere dem om at de højt og tydeligt skal gøre det klart for læserne, at der er tale om reklame.
    Det gør du jo, Mette. Så selvom jeg er irriteret, så er det ikke møntet på dig.

    Så det med at sige at "det er min blog, så jeg bestemmer", synes jeg ikke er helt ok. Lovgivning skal overholdes.
    Ligesom man bør overholde fartgrænserne selvom man kører Ferrari. Også selvom det synes at gå ud over æstetikken kun at køre 50 kmt. (den var til Julia) ;-)

    Jeg er ikke markedsføringsekspert, men jeg er rigtig interesseret i emnet. Så jeg vil rigtig gerne oplyses om det bare er mig der har misforstået det hele. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Junette

      Jeg har aldrig været i tvivl om din holdning, og jeg synes du er god til at holde tingene på din banehalvdel.

      Men jeg er også helt med på, at loven ikke skal brydes.

      Jeg har aldrig været i tvivl om, at det er reklame - men har i min (måske naive) undersøgelse af tingene set en forskel på reklame og anmeldelse. Men jeg undersøger stadig :-) For jeg synes da også, at der skal være klare linier og det interesserer også mig.

      Her er den officielle forklaring af begreberne, som jeg har fået:
      Sponsoreret indlæg = når du får penge for at mene noget bestemt i et indlæg. Honorar som skal opgives til Skat.
      "Jeg har fået eller modtaget" = du har fået et anmeldereksemplar og skal komme med din helt egen, frie mening – lige som en journalist på et medie. Ikke til at styre og dermed ikke garanteret reklameværdi.

      Men lad os kigge nærmere på det!

      Kh. Mette

      Slet
    2. Jeg har læst om det her:
      http://digitalworks.dk/artikler/skjult-reklame
      og her:
      http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/skjultreklame/blogejer

      Her er forklaringer noget anderledes end dem du har fået. Det skaber lidt forvirring.
      Men man kan jo tage kontakt til forbrugerombudsmanden og finde ud af det.

      Slet
    3. Hej Junette

      Ok - det vil jeg kigge på. Men vi er vel enige om, at hvis oplyser om, at det er reklame (og gerne synligt) - så er der ikke noget galt i det?

      Kh. Mette

      Slet
    4. Yes. Tydelighed.
      Reklame og anbefaling bør ikke kunne forveksles.

      Slet
    5. Junette, hvis du fulgte med ovre hos mig så ville du vide at jeg altid (!) skriver når jeg har modtaget et produkt for at anmelde det og/eller har fået sponsoreret et produkt til en give away. Ikke i overskriften, men det er bestemt heller ikke et krav ifht. lovgivningen. Men det vil altid stå som en fodnote til indlægget med et link til min reklamepolitik. Så jeg er altid tydelig!!!!!

      Slet
    6. UHHH... Hvorfor skal folk lange sådan UD!!!??

      Hvis det generer med enslydende indlæg, så går dog videre eller luk øjnene/træk på skuldrene...?!! Kan virkelig ikke se det store problem, hvem er vi til at dømme andre!!!?

      Hvis vi SKAL gøre det personligt har jeg læst med hos Julia i laaaaang tid og hun er NETOP meget dygtig til at fortælle at det er et sponsoreret indlæg!! Jeg ELSKER hendes blog for den æstetiske og underfundige indhold.. Og hun er meget tydelig i spyttet når det kommer til sponsorgaver!!!

      Jeg holder mig til sætningen; pas på med at pege fingre ad andre - tre peger på dig selv.. Brug hellere krudtet på at arbejde med egne fejl! (og denne går ikke ud til Junette - den går ud til os alle!!!)

      Jeg synes debatten skal køre på EGNE meninger og IKKE hvad alle andre gør "forkert"... Hvordan skulle andre kunne vudere hvad der føles allermest rigtigt for et andet menneske?!!! Så længe folk holder sig til lovgivningen lever jeg efter devicen; alle gør det bedste de kan, og med de allerbedste intentioner!!

      ***OG KAN VI SÅ STOPPE AL DEN MUDDERKASTNING, TAK! Folk bliver kede af det og føler sig ramt/usikre af de skarpe tunger... Lad os holde bolden på egen halvdel..

      Pip herfra
      Louise

      Slet
  24. Kæreste Mette

    Lad mig lige starte med at sige, at vi er fuldstændig enige! Ikke kun i bund og grund, men hele vejen igennem, og hvis det ikke stod klart mellem linjerne, vil jeg gerne understrege, at problemet ligger hos læseren i min optik.

    Du og alle andre skal ikke dømmes for at lave en forretning ud af noget, som har kostet/koster uanede mængder af tid og kræfter at opbygge, og jeg har jo kigget med, mens du har været igang med at bygge op, så jeg ved, at du har arbejdet hårdt for det, du står for idag.

    Jeg står af på de kommentarer, som flyver rundt i debatten, hvor der ikke tages ansvar. Jeg har læst mange input, som forsvarer deres indlæg med netop fraser som: "jeg blogger kun for egen skyld", og "hvis du ikke kan lide lugten i bageriet..." - og omvendt fra den anden pol, som kalder "sponsoriet" for sell-out, reklamesøjler og jeg læste endda en kalde det for prostitution. Arhmen altså.

    Ytringsfrihed under ansvar - og fornuft - og så lad være med at kaste om med ord, som intet har med debatten at gøre.

    Tilbage til det væsentlige, så mener jeg, at problemet ligger hos læseren. En blog er ikke et magasin, som skal sælge flest mulige oplag, og i princippet har bloggeren jo ikke noget ansvar for at please sine læsere, medmindre han/hun gerne vil holde på dem;)

    Om det handler om ærgerlse, produktmæthed eller ren og skær misundelse, skal jeg ikke gøre mig til dommer for. Jeg ved godt, hvad jeg hælder mest til.

    Til slut bliver jeg lidt harm over at SKAT nu bliver bragt ind i debatten. Vi har i Danmark eget ansvar for at vi bliver korrekt beskattet. Det ER ikke, og har aldrig været andres ansvar at holde øje med den slags på andres vegne, og understreger endnu mere min pointe om, at det er læseren, der har et PROBLEM.

    Måske er det også de to timers søvn, som gør mig lidt knotten her til morgen;)

    KRAM

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Cecilie

      Jeg var nu heller ikke i tvivl om, at vi var enige - var bare lidt småtræt til sidst i går :-)

      Og jeg er også helt enig i at problemet ligger hos læseren. Det næste problem er så bare, når dette problem personificeres - eller i denne sammenhæng rettes mod en gruppe - os med reklamer! Normal adfærd i sådanne situationer vil være at læseren straffer magasinet/bloggen/what ever med sit fravær. Men det er så her dobbeltmoralen kommer ind. For det er sjovt nok det modsatte billede, der tegner sig. Nemlig at de sponserede indlæg, som folk er ved at brække sig over, opnår de højeste læsertal!

      Håber at lillemanden giver dig en lur på sofaen!

      Knus

      Slet
  25. Hmm.. har haft den her til at ligge i blød da jeg egentlig gerne vil give mit besyv med, men samtidig ved at jeg ikke orker at indgå i nogen dybere samtale om emnet - hvorfor?

    Der sker så meget i vores verden, i vores små liv - det her er så ubetydeligt og at nogen gider at hænge andre ud på emnets bekostning - det fatter jeg ikke.

    Vi har alle vor egen fri vilje.

    Jeg følger en del blogs med stor fornøjelse. Hvis en af disse begynder at ændre sig i en retning, som jeg ikke ønsker at følge.. skælder jeg ud? hænger jeg dem ud på min egen blog? Næææ.. jeg lader bare være med at læse dem mere - jeg skal ikke begrunde, det er ikke mig, der skal bestemme hvad andre skriver eller gør, heldigvis, for der er godt nok heller ikke nogen der skal bestemme hvad jeg skal skrive om ;)

    Mit liv er for kort - make love not war :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...