lørdag den 16. juli 2011

DIY - Patchwork

Så prøver jeg en lille DIY på at sy patchwork sammen!! For mig virker det jo meget logisk og lige til, men nu har jeg efter mange spørgsmål forsøgt at forklare, hvordan jeg gør. Og jeg understreger, at det er min helt selvlærte og sikkert ikke helt rigtige måde.... men måske I alligevel kan lure nogle fif. Og jeg lover jer, at det ikke er svært - så måske nogle får mod på at kaste sig ud i et patchwork projekt efterfølgende? :-)

Først og fremmest skal man jo finde ud af, hvad man vil lave, hvilke stoffer man vil bruge osv. osv. Dette er en DIY på at sy helt almindelige lige store firkanter sammen, men indenfor patchwork er der jo uendelige muligheder for at designe sine helt egne unikke tæpper mm. 

Disse firkanter er 15x15 cm. Jeg skærer dem ud med en stof-/rulleskærer og en patchwork lineal. Det kan jeg prøve at vise en anden gang, for jeg har ikke mit grej med på ferie :-) Men det er ret væsentligt, at man er meget nøjagtig med at få firkanterne lige store, hvis man vil have et flot slutresultat. Alternativer til stofskæreren er at klippe en papfirkant og så tegne firkanterne på stof og klippe dem ud. En anden løsning er at rive baner på den ønskede bredde af stof og så klippe firkanterne. At rive er også ret præcist. 

Under hele processen skal du huske, at strygejernet er din bedste ven!! Det nytter ikke at sy krøllede firkanter sammen og så regne med at få et snorlige resultat :-)

Når du har skåret/klippet/revet dine firkanter, så skal de lægges op, og der skal sysles med, hvordan de skal ligge. Det kan godt tage lang tid. Men brug tid på det, for når først, du har syet sammen - ja, så er det for sent :-) Når du er helt tilfreds med, hvordan det skal ligge... ja, så gør jeg følgende:
  • Kig på dit arbejde, så du har den længste flade horisontalt.
  • Start i øverste venstre hjørne og læg firkanten oven på den firkant lige til højre for.
  • Du fortsætter langs rækken og har til sidst en bunke firkanter med den, der i starten lå i øverste venstre hjørne, øverst.
  • Gør det samme i de resterende rækker.
  • Til sidst har du en række af bunker længst ude til højre (her skal vi lige være visuelle :-) )
  • Tag den øverste bunke og læg oven på den nedenfor - og fortsæt med at lægge ovenpå nedefter.
  • Til sidst har du nu én stor bunke firkanter - stadig med den, der oprindeligt lå i øverste venstre hjørne, øverst!
Det ser sådan her ud: Knappenålen viser mig hvad der er opad. Når først bunken er lavet skal du ikke starte forfra hver gang du går i gang - det er jo ikke sikkert du syer det hele sammen på én gang. Og så fylder det heller ikke hele stuen.



Så skal vi igang med at sy sammen. Nu tager man bare fra bunken - den næste firkant i bunken syes hele tiden på til højre... og husk hvor mange der er i en række!!!  For når du har syet det antal sammen, starter du selvfølgelig på en ny række :-)


Den næste firkant lægges klar til sammensyning...


Firkanterne syes sammen med helt almindelig ligeud sting - og zig-zagges herefter  (jeg har ingen overlocker, og dette fungerer helt fint).


Så presser vi sømmen mod højre


Det ser sådan ud...


Her er de fem rækker syet - nu skal de syes sammen!


Jeg starter "nedefra" med at sy sammen. Så kommer det til at passe med at sømmene vender den rigtige vej, når jeg kører det igennem maskinen. Og her er nålene dine bedste venner. Hver sammensyning nåles sammen, så de matcher helt præcist i begge rækker.


Her set lidt længere fra - du syer selvfølgelig ret mod ret hele vejen igennem


Så kommer det til at se sådan ud - lækkert ikke?


Så har jeg fået syet alle rækkerne sammen...


Der er bare noget over patchwork...


Og bagsiden ser sådan ud.


Det var lidt om at sy sammen - kan det forstås - og kan du bruge det til noget? Jeg tænker at udvide med nogle flere DIY'er ang. patchwork - blandt andet det at skære selve firkanterne, og det at sy det sammen til henholdsvis. et tæppe eller et sengesæt. Måske er der mere du har tænkt på kunne give mening? Så sig endelig til :-)

Men indtil videre - god fornøjelse med at sy firkanter sammen. Det er et godt sted at starte - og det bliver jo super flot!

15 kommentarer:

  1. Det var lige hvad, jeg manglede. Vil så gerne lære, at sy patchwork, så følger spændt dine kommende D.I.Yer :)

    SvarSlet
  2. skøn diy, glæder mig til at se videre frem, især det med at skære lapperne, så man får mest ud af stoffet:)

    SvarSlet
  3. Tusind tak, for nu vil jeg altså i gang med den der symaskine, og hvis nu man skulle være heldig i giveawayen ;)

    SvarSlet
  4. Jeg glæder mig til at lære næste trin, altså at lære at lave tæppet færdigt, det har afholdt mig fra at kaste mig ud i et patchworkprojekt - jeg vil ellers gerne.
    KH Charlotte

    SvarSlet
  5. Jeg JUBLER!!!
    Jeg har længet gerne villet igang med patchwork, men har manglet sådan en diy!!
    TAAAK!!!

    SvarSlet
  6. Hvor er det bare super! Det er lige de små fif som at få kanterne til at vende samme vej, jeg manglede. Glæder mig hvis du også laver en på kanten til tæppet. Hjørnerne driller! ;-)
    Mange hilsener
    Katrine :-)

    SvarSlet
  7. Manga mange tak, jeg var så småt selv startet, men dejlig at se hvordan du gør det, der er altid et eller andet man kan bruge. Jeg glæder mig til at se de andre hvis de kommer, noget med hvordan du udvælger farveren og smartest får skåret en masse i en fart.

    SvarSlet
  8. Ihh, hvor skønt. Veninden har lige bedt mig om at lave sådan en DIY (efter jeg har fået det så fint forklaret af dig på utallige mails) men det er jo ikke nødvendigt nu :-)
    Og vi ser frem til at lære resten af processen også! :-)

    SvarSlet
  9. Mange tak.... vi så gerne selv kaste mig ud i et sådan projekt i min sommerferie og manglede lige netop en beskrivelse. :-)

    Glæder mig bestemt til at se mrere og forsøge mig ud i det. :-)

    SvarSlet
  10. Åh hvor skønt. Har gået længe og overvejet om man skulle gå i gang. :) Mht. de der rulleskærere: er det fint at købe den billige model eller??

    SvarSlet
  11. Tusind tak, hvor dejligt... jeg har længe ikke fattet hvordan man syr '2. side' af firkanten ... men det er selvfølgelig i baner :-D Glæder mig til part 2 af diy'en (skrevet af én, der ikke aner hvad en rulleskærer er... :-O)

    Kh Pernille

    SvarSlet
  12. Jeg synes det er en smadder fin beskrivelse. Selv jeg kan forstå det :)

    Nu elsker jeg jo at pyntestikke mine syninger, men vil det blive godt i sådan et patchwork-projekt?

    SvarSlet
  13. mange tak skal du have - jeg vil nemlig gerne lave sådan et sengetæppe til min datter til hendes 1 års fødselsdag og har allerede forkøbt mig i retro stof, så nu mangler jeg bare en symaskine så er jeg klar.

    SvarSlet
  14. Super (nem) vejledning. Skal til at lave mit første stykke Patchwork. Har købt det nye Sove Trine soft i alle 4 farver som jeg har tænkt mig at sy sammen af firkanter til et dynebestræk til en babydyne.....
    MEN hvordan gør jeg så? Skal jeg bare lade vrangen af stoffet være indersiden af dynebetrækket?
    OG har du et sted hvor du viser hvordan du syr kantbånd på et tæppe, som det med Smølferne i blåt med blår bredt kantbånd på :O)
    1000 tak for en herlig blog.
    Knuz Maria.

    SvarSlet
  15. Lige inden jeg begynder og sy alle firkanteren sammen som jeg så lige et spørgsmål til proffen :) , det er 5x8 firkanter af 15x15cm ?? tak for en dejlig blog :) mvh Lene

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...