fredag den 24. december 2010

Tradition og tro - Mettes jul

Glædelig jul til alle jer dejlige læsere!

Det er juleaftensdag - og snart juleaften!

Vi er hos min mor i julen i år. Sammen med søster og hendes familie og i aften også 2 x fastre og onkler. Det er lige sådan, det skal være. Træet pyntes i dag, der koges risengrød, steges ænder, dækkes bord - og alt imens tumler Ella på 2 og Karen på  9 mdr. rundt.

Min jul starter når vi går i kirke i eftermiddag. Gåturen gennem byen og kirkeklokkerne, der ringer folk til. De levende lys, hele byen i deres pæneste tøj og salmebogen fra min konfirmation i hånden. Så er det jul.

Når kl. slår 18 sætter vi os ved det veldækkede bord. Der er er både and og flæskesteg, brune og hvide kartofler, rødkål, halve æbler, svesker, mors sovs og surt. Og jeg spiser, til jeg er ved at revne. Og alligevel er der altid plads til ris a la mande og mandelgaver.

Mætte og tilfredse triller vi rundt om juletræet, og hver fugl synger med sit næb. Vi slutter af med at løbe gennem huset, mens vi skråler "Nu det jul igen"...... Forpustede og grinende falder vi om i sofaer og stole og skeler nysgerrigt til træet. For der ligger alle pakkerne og venter på at skifte ejermand. Vi skiftes til at pakke op, de andre følger med, der gættes på pakkens indhold og alt imens kan vi lige klemme småkager og konfekt ned. Måske også en kold øl og en clementin - og et pigeon æble. Ahh... julens godter.

Det er jul - og det er i dag.

Glædelig jul alle sammen.

3 kommentarer:

  1. lyder lidt som min juleaften her hos os :)

    må dig og din familie få en dejlig juleaften :)

    SvarSlet
  2. Præcis sådan skal en juleaften være......Rigtig god fornøjelse og glædelig jul!

    Julehilsen fra Betty

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...